sk  |  en
Streda | 26.04.2017, 08:15 | meniny: Jaroslava; zajtra: Jaroslav
  • | Svetový deň dierkovej fotografie

    Svetový deň dierkovej fotografie - Svetový deň dierkovej fotografie sa pripomína od roku 2001. Ide o udalosť vytvorenú na podporu a oslavu umenia dierkových fotografií, ktoré sú vytvorené bez objektívu, len cez malú dierku. Tento deň je príležitosťou ukryť sa pre technologickým svetom, v ktorom žijeme, a stať sa svedkom prostého aktu tvorby fotografie.

  • | Svetový deň duševného vlastníctva

    Svetová organizácia duševného vlastníctva WIPO, oslavuje sa od 2001

  • | Svetový deň modlitieb za kňazské a rehoľné povolania

    Svetový deň modlitieb za kňazské a rehoľné povolania je oslavou povolania a poslania kňazov a zasvätených osôb, ktorí svoj život zasvätili viere v Ježiša Krista a službe blížnym.

doplňte alebo opravte informácie

Ján Koniarek ( 74 r.)

osobnosť slovenského sochárstva

Kategória: výtvarné umenie

* 30.01.1878 Voderady, okres Trnava

† 04.05.1952 Trnava

Slovensko

0

domovský štát Slovensko

pohlavie muž

znamenie vodnár

čínske znamenie tiger

jubileum od úmrtia 64 r.

jubileum od narodenia 139 r.

Vzdelanie

Študoval na umeleckopriemyselnej škole (1894 - 1897), na výtvarnej akadémii (u A. Stróbla) (1898 - 1900) v Budapešti, (1903 - 1906) v Mníchove (u W. Ruhmanna). R: 1908 - 1914 bol pedagóg na výtvarnej škole v Belehrade, 1939 - 1940 na oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave.

Životopis

Od roku 1906 pôsobil v Srbsku, od roku 1918 vo Voderadoch, od roku 1924 v Trnave.

Tvorba

Portrétny reliéf - Hlava mnícha (1906)
Hlava Jána Krstiteľa (1906)
Hlava dievčiny (1910)
reliéfy - Pro patria a Modliaci sa vojaci (z obdobia R: 1914 - 1918)

Koniarekova tvorba reprezentovala vrchol sochárskej produkcie na Slovensku začiatkom 20. storočia a začlenila slovenské sochárstvo do progresívneho európskeho prúdu. Po roku 1918 nezískal dostatočné množstvo spoločenských objednávok. Realizované pomníky predstavujú iba nepatrnú časť jeho návrhov. Preto sa viac zameral na intímnu drobnú plastiku, v ktorej miestami rezonuje secesná žánrovosť (Dievča pod sprchou, Lavína, Pijúci muž...), a na portrét (Pani Seslerová, 1926, Hlava chlapca, P. O. Hviezdoslav, 1932...). Z pomníkov zaujíma popredné miesto v monumentálnom úsilí za 1. ČSR Pomník padlých pre Trnavu (1929).

Rozmerný Memorandový reliéf v Martine (1932 - 1933) znamená vrchol ďalšej autorovej vývinovej fázy.

Jeho vlastenectvo, vyjadrené v autorskej konfesii Sochár a národ (1937), vyzrelo počas SNP v ideovo a umelecky náročnom diele Hlas povstania (1944). Koniarek má závažný podiel na charaktere a vývine plastiky 20. storočia na Slovensku. V jeho diele vyvrcholili národné idey, predznamenané tvorbou 50. rokov 19. storočia. Názorovo - umeleckými hodnotami svojich realizácií sa stal oporou tvorby nasledujúcej sochárskej generácie.
zdroj: Infovek, mesto Trnava

  Mapa

kontaktujte nás

tip na osobnost