Gruberová: Norma je pre mňa Olympom

Na Slovensku vystupuje len zriedkavo. Jej koncerty doma sa vypredávajú takmer okamžite. Kalendár má plný až do roku 2013. Je hviezdou svetových operných scén, spievala so slávnym Lucianom Pavarottim, Josém Carrerasom či Plácidom Domingom. Slovenskú sopranistku Editu Gruberovú považujú za ideálnu predstaviteľku romantických ženských hrdiniek. Na Bratislavských hudobných slávnostiach predvedie árie jednej z najnáročnejších opier, Normy Vincenza Belliniho.

19.11.2009 07:00
Edita Gruberova Foto:
Edita Gruberova
debata

O renesanciu Normy sa v 50. rokoch zaslúžila slávna Maria Callasová. Odvtedy je s ňou každá ďalšia interpretka porovnávaná. Jej slávnou predstaviteľkou je aj Montserrat Caballéová. Keď ste skúšali Normu, brali ste si z týchto dív vzor alebo si postavy budujete podľa seba?
Mariu Callasovú nemožno obísť. V Norme, ako aj v iných jej operných postavách, splnila všetky nároky, ktoré sa od bel canta vyžadujú. Aj Montserrat Caballéová má veľké zásluhy. Je samozrejmé, že sa operná speváčka zaujíma o prácu i pôsobenie týchto umelkýň. Aj ich pozorne študuje. Ale napokon sa musí interpretácia každej opernej postavy vyvinúť z vlastnej osobitej intuície, emócií, hlasových možností i technických schopností.

Slávna kavatína Normy Casta diva je podľa kritikov priam až vražedným spievaním. Je takou aj pre vás?
Už Giuditta Pasta, ktorá prvá spievala Normu, s ňou mala problémy. Ale práve jedinečná tónina kavatíny určuje spevácky a dramatický charakter. A úplne vyhovuje mojim umeleckým predstavám.

Je teda spievanie Normy výzvou?
Norma je pre mňa Olympom a najväčšou výzvou môjho operného pôsobenia. A to po speváckej i hereckej stránke. Veď je to vrcholne celistvé dielo s úžasne náročnými hlasovými požiadavkami, ktoré zahŕňajú heroické i lyrické výrazové prvky.

Norma prežíva mnoho citov a pocitov, od lásky k mužovi cez vnútorný boj, materskú lásku, zúfalstvo, žiarlivosť, myšlienky na vraždu a napokon rezignáciu. Aká bola vaša cesta k uchopeniu osobnosti Normy, keď musíte „skákať“ medzi toľkými emóciami?
Existuje len jedna odpoveď. A ňou je Život. Bellini stvárnil všetky emócie geniálne. A stačí načrieť do dlhých a rozmanitých zážitkov vlastného bytia, nechať sa viesť pokynmi skladateľa a otvoriť svoje vnútro.

Hovorí Norma najmä o sile lásky? Alebo o obete? O pomste? O priateľstve?
Norma je opera, ktorá hovorí o zložitom stave veľkovojvodkyne. Žila v dobe asi dvesto rokov pred Kristom. A je dôkazom, že ani tie najelementárnejšie ľudské pohnútky nepoznali časové hranice a sú platné stále.

V čom najmä dáva Norma speváčke priestor?
Možno v nej spevom vyjadriť celú paletu pocitov, ktorých je ľudská bytosť schopná.

Píšu o vás ako o ideálnej predstaviteľke romantických hrdiniek. Čím vás tieto ženy fascinujú?
Na prvom mieste je vždy hudobná kompozícia, v nej spracovaná dráma, ako aj spevácka výzva stvárniť a hlavne prežiť v istej chvíli patričné emócie. Či už ide o duševné rozpoloženie kráľovien ako Anna Bolena, Maria Stuartova, alebo o šialené osudy aké prežíva na pódiu Lucia di Lammermoor či Elvíra v Puritánoch.

Považujete slovenské koncertné pódium za domáce, hoci ste hviezdnu kariéru urobili v zahraničí?
V určitom veku sa človek stále častejšie vracia v spomienkach do detstva. Vracia sa na miesta, kde vyrástol, čiže domov. Moja profesia ma urobila svetobežníčkou, ale vždy sa rada vraciam do rodného mesta a ešte radšej aj so spevom.

Cítite rozdiel, keď spievate na Slovensku a v zahraničí?
Keďže sú moje vystúpenia v Bratislave zriedkavé, cítim väčšie napätie a netrpezlivosť. Konečne zase raz zažijem stretnutie s mojím publikom!

Kritici o vás hovoria, že postavy obohacujte a pritom sa držíte predlohy. Aký je teda váš hudobný podpis?
Celý môj život sa nesie v znamení disciplíny. Hudobná predloha je pre mňa ako Sväté písmo, mojím údelom je slúžiť géniom ako Mozart, Schubert, Donizetti či Bellini.

debata chyba