Martin Činovský "ozúbkoval“ svet

ýtvarník Martin Činovský v týchto dňoch oslavuje šesťdesiatku a jubilejnú výstavu má v Galérii mesta Bratislavy do 28. apríla. Celý život sa venuje známkovej tvorbe.

31.03.2013 16:00
Cinovsky Martin Foto:
Martin Činovský
debata

Vyštudoval Vysokú školu výtvarných umení a remeslu sa učil od majstra Brunovského a slávneho rytca Josefa Herčíka. "Keď som študoval u Brunovského na oddelení knižnej tvorby na katedre grafiky, chodieval k nám prednášať pražský rytec poštových známok Josef Herčík. Ja som vtedy robil miniatúrne grafiky – aj z úsporných dôvodov, lebo známi mi posielali kvalitný papier z Kanady, a tak som sa snažil do malého formátu vtesnať čo najviac obsahu. Brunovský ma pobádal, že by bolo pre mňa vhodné zamerať sa na známku, ktorá je tiež miniatúrou.

Keď som končil (piaty ročník som študoval v Paríži, šiesty som robil diplomovku), na škole bolo tak dobre, že sa mi odtiaľ nechcelo odísť. Brunovský vymyslel, že by som si mohol urobiť umeleckú ašpirantúru, čomu sa dnes hovorí doktorandské štúdium. Vďaka výbornému prospechu som nemusel mať dvojročnú prax a mohol som pokračovať. Pustil som sa do ašpirantúry s témou rytectva poštových známok a cenín vôbec. A bol tu ešte ďalší dôvod, prečo zotrvať na škole: Vtedy sa okolo cenín naozaj robili veľké tajomstvá – tajilo sa všetko z obavy, že by sa vychoval falšovateľ. Keď to však oficiálne zastrešilo ministerstvo školstva, ako umeleckú ašpirantúru a mal som školiteľov Brunovského a Herčíka, všetko bolo legálne a a ja som sa mohol na tento odbor špecializovať," spomína Činovský.

Tento umelec je aj hudobník a má ešte iné talenty – je napríklad schopný s mimoriadnym citom minimalizovať aj tú najväčšiu tému. Na malú plôšku známky vie vtesnať nielen zaujímavú tvár osobnosti, ale aj jej charakter, vie stvárniť – a do zúbkovaného rámčeka známky vtesnať – ľudí, mestá, prírodu, vzácne okamihy histórie. Od roku 1986, keď rytecky realizoval prvú poštovú známku, a od roku 1993, keď vytvoril prvú známku Slovenskej republiky, sa jeho známky objavujú vo verejných filatelistických anketách na popredných miestach. Počas dvadsaťročnej existencie samostatnej slovenskej známkovej tvorby realizoval okolo 150 výtvarných návrhov a rytín emisií poštových známok.

Dnes aj sám učí rytecké techniky a žne autorské úspechy – získal napríklad prvé miesto v súťaži o Najkrajšiu rytú známku Európskej únie, Grand Prix de l’Art Philatélique v Bruseli v roku 2011. Na otázku, či je aj filatelista, odpovedá: „Nie, ja musím odovzdať dokonalú robotu a filatelistov zaujímajú práve chyby – chybné zúbkovanie, lepidlo, posun… Keď sa vytlačia tri milióny známok a medzi nimi je jedna inakšia, filatelistov zaujíma práve tá. Mne ide o bezchybnosť.“

debata chyba