Okrem vyhlásenia o štyroch vlakoch tiež po tragédii Fico skonštatoval, že cez trať vlastne ani nevedie riadna cesta. Aj tým zdôvodnil, prečo tam svetelná signalizácia nie je potrebná. "Je to priecestie na komunikácii, ktorú by som nazval obslužná. To nie je žiadna cesta. Po tejto železničnej trati chodí denne vlak štyrikrát, " tvrdí Fico.
Podľa cestovného poriadku cez Polomku prejde každý deň osemnásť vlakov. Teda priemerne každú hodinu a štvrť jedna súprava, z toho dva rýchliky. Potvrdili to aj na stanici v Polomke. Po ceste cez trať k lyžiarskemu svahu prechádzajú teraz v zime autá každú chvíľu. Podľa informácií miestneho lyžiarskeho strediska je tam celoročný prístup autom. Parkovisko má kapacitu sto miest. Lyžiarske vleky môžu za hodinu prepraviť 1 200 ľudí.
VŠETKO o tragickej havárii pri Polomke
Svetelnú signalizáciu v Polomke schválilo vedenie Železníc Slovenskej republiky v pondelok, teda dva dni po tragickej nehode. Za bežných okolností rozhoduje o stupni ochrany komisia odborníkov podľa viacerých kritérií.
Starosta Polomky Ján Lihan (SDKÚ, KDH) zdôraznil, že o svetlá žiadajú už dvanásť rokov. „Vlek sme budovali už v roku 1991. Od roku 1997 svah zasnežujeme. Práve vtedy smerovala od nás prvá žiadosť na vybudovanie svetelnej signalizácie na tomto priechode,“ zdôraznil Lihan. Obec žiadala o svetlá aj pred deviatimi rokmi, keď došlo na tom istom mieste ako teraz k tragickému stretnutiu vlaku a osobného auta. Vtedy zahynuli na mieste nehody otec a syn.
Železničné priecestie majú vodičovi podľa zákona signalizovať aj tri návestia vo vzdialenosti 240, 160 a 80 metrov od samotného priechodu cez koľaje. „V prípade Polomky ide o cestu menšieho významu. Aj tá by však mala mať aspoň jedno návestie. Ideálne by bolo hneď po odbočení z hlavnej cesty, s informáciou o skutočnej vzdialenosti priecestia,“ povedal odborník na dopravu Jozef Drahovský. Takéto návestie sa však na hlavnej ceste nenachádza, starosta Polomky to potvrdil.
Minister vnútra Róbert Kaliňák označil priechod v Polomke za prehľadný, rovnako ako Fico tiež hovoril o štyroch vlakoch denne. „Súvislé koľaje rovné 300 metrov, kde potom vlastne idú za zákrutu, čiže ten výhľad tam jednoznačne je," povedal minister vnútra.
Zákruta, z ktorej sa vyrútil v sobotu ráno vlak, je podľa miestnych ľudí zradná. Bod, keď sa zjaví rušeň, je od priecestia vzdialený len asi 200 metrov. Viditeľnosť tam bola v pondelok dobrá.
Iba vďaka dobrému výhľadu a pomalšej jazde sa podarilo v pondelok zabrániť zrážke s kamiónom rušňovodičovi v Kysuckom Novom Meste. Vlak zabrzdil 30 metrov pred vozidlom, ktoré uviazlo na priecestí (viac čítajte na strane 10).
Napriek viacerým nezrovnalostiam nijaký z ministrov pochybenie úradov nepripúšťa. Minister dopravy Ľubomír Vážny na otázku, či by nemal odstúpiť reagoval tým, že by to bolo len prázdne gesto.