Zemková pustila Večerníček za 15-tisíc

Šéf STV Ľuboš Machaj za 15-tisíc eur poskytla licenciu na použitie znelky Večerníčka pre reklamu. Zmluvu podpísanú 25. februára včera zverejnili v registri zmlúv. Doteraz nekomerčný symbol detstva a rozprávok tak už aj predáva. Hypotéky.

08.03.2011 06:00 , aktualizované: 10:54
Večerníček Foto:
Rozprávkový deduško Večerníček po novom robí reklamu na hypotéky.
debata (131)

Využitie zvučky Večerníčka, ktorá sa používa od roku 1975, vyvolalo pobúrenie a diskusie medzi odborníkmi na médiá, detskú psychiku aj rodičmi. „Naozaj je už všetko na predaj?“ pýta sa šéfka Rady pre reklamu Zuzana Mistríková.

„Samozrejme, že sa mi to nepáči. Je niečo, čo je tabu. A zvučka Večerníčka ako jeho integrálna súčasť má byť tabu,“ hovorí člen Rady RTVS Vladimír Talian. Nízka sa mu zdá aj cena, Večerníček sa však podľa neho nemal predávať, nech by bola akákoľvek.

Diskutujte: Súhlasíte s použitím znelky Večerníčka v reklame?

Rade pre reklamu už poslali sťažnosť aj dvaja občania. Tá si preto vyžiadala stanovisko zadávateľa reklamy, ktorým je ČSOB. Potom rozhodne, či reklama porušila etický kódex. Podľa odborníkov by sa mohla považovať za zavádzajúcu. ČSOB neodpovedala, či by ju na žiadosť rady upravila, alebo stiahla.

Autori reklamy z agentúry MUW/Saatchi&Saatchi na to nevidia dôvod. „Považujeme ju za jednu z našich najvydarenejších reklám,“ hovorí výkonný riaditeľ Ivan Hulík. Dodáva, že určiť cenu značky Večerníček je veľmi subjektívne. Televízii dokonca propagujú zvučku jej programu u konkurencie.

Okrem toho, že použitie zvučky Večerníčka, ktorá je majetkom verejnoprávnej televízie, v reklame je etický problém, nápad sa veľmi nepáči ani odborníkom na detskú psychiku. Podľa nich totiž deťom zvučka Večerníčka mimo tradičného vysielania rozprávky neprospieva. Dieťa potrebuje byť naviazané na stabilný denný program aj stabilné symboly. „Je to preň istota, rituál, čo chráni jeho nervovú sústavu, jeho emocionalitu,“ uviedla klinická detská psychologička Eva Reichelová. Nič na tom nemení ani tvrdenie hovorkyne ČSOB Zuzany Francúzovej, že reklama je určená dospelému divákovi. „Kampaňou nijako nechceme ovplyvniť detských divákov ani ich zaužívaný režim,“ uviedla Francúzová.

Pre dieťa je použitie zvučky v opakujúcej sa reklame psychicky rušivé. Večerníček v reklame podobne upútal aj psychologičku Máriu Tóthovú-Šimčákovú, známu z televíznej relácie Pestúnka. Ako členka arbitrážnej komisie Rady pre reklamu, ktorá bude o nej rozhodovať, ju však nechcela komentovať.

Podľa Taliana by mala o poskytnutí licencie na zvučku Večerníčka pre komerčné účely hovoriť aj Rada RTVS. ,,Určite by sme mali vedenie RTVS upozorniť, aby si do budúcna dávali väčší pozor." Dôsledky voči vedeniu podľa neho vyvodzovať netreba. „Chápem, že pre RTVS je teraz dôležitý každý príjem, aj to, že budeme riešiť oveľa závažnejšie problémy,“ dodal.

Problém môže byť aj s autorskými právami na zvučku Večerníčka. Tie vysporiadala reklamná agentúra, zdá sa však, že nie so všetkými. Autor hudby Jaroslav Celba a dediči práv po výtvarníkovi Ladislavovi Čapkovi sa dohodli s reklamnou agentúrou cez firmu Dilia, ktorá zastupuje umelcov v Česku a je partnerskou organizáciou slovenskej Lity. Tretím majiteľom autorských práv, na príbeh, majú byť slovenskí dediči Anny Minichovej, autorky príbehu. Lita však žiadne vzťahy na Slovensku neurovnávala. Reklamná agentúra o ďalšom autorovi nevie, vysporiadali tých, ktorých nahlásila STV.

Deduško Večerníček má predávať hypotéku do zimy, a to v televíziách, na weboch, v tlači, na bilbordoch, plagátoch, letákoch, magnetkách a tričkách.

Predali sme Deduška, raz môžeme aj hymnu

Zuzana Mistríková, predsedníčka Rady pre reklamu, bývalá občianska aktivistka, odborníčka na médiá, pochybuje, či by mali verejnoprávne médiá poskytovať svoje dlho budované značky na komerčné účely. Obáva sa, že im to môže v budúcnosti priniesť len problémy.

Je to skôr otázka pre vedenie Rozhlasu a televízie, či je už naozaj všetko na predaj. Teraz, keď niekto príde, že chce kúpiť zvučku správ STV, tak ju predajú? Neviem, či je správna cesta, že svoje korporátne motívy sa rozhodnete ponúknuť na komerčné účely. Toto sa mi zdá ako otázka, možno ani nie právna, skôr etická a strategická. Pripomína to, akoby niekto chcel urobiť reklamu a použiť v nej hymnu, tak napíše do parlamentu…

Ťažko sa odhaduje hodnota. Na druhej strane sa mi nezdá, že to dali úplne zadarmo, o tom by sme sa mohli hádať. Ide o to, či to vôbec mali predávať. Je to cesta, ktorou sa sami môžu v budúcnosti dostať do obrovských problémov.

© Autorské práva vyhradené

131 debata chyba