sk  |  en
Nedeľa | 02.10.2022, 18:48 | meniny: Levoslav; zajtra: Stela
  • | Medzinárodný deň bez násilia

    Medzinárodný deň bez násilia bol vyhlásený OSN v roku 2007. V tento deň roku 1869 sa narodil Mahátma Gándhí, vodca nenásilného povstania Indov proti britskej koloniálnej nadvláde, priekopník filozofie a stratégie nenásilia, nenásilného odporu. Hlavnou myšlienkou tohto dňa je šírenie odkazu a posolstva nenásilia prostredníctvom vzdelávania a informovanosti verejnosti a zabezpečenie mieru, tolerancie, porozumenia a nenásilia.

  • | Svetový deň hospodárskych zvierat

    Svetový deň hospodárskych zvierat bol vyhlásený medzinárodným fórom ochranárskych organizácií v roku 1982. Každoročne si pripomíname, že na našej planéte žije 21 miliárd hospodárskych zvierat chovaných pre naše potreby. Podstatou tohto dňa je zvýšenie kontroly chovu hospodárskych zvierat, aby boli zabezpečené ich etologické potreby.

  • | Svetový deň úsmevu

    Svetový deň úsmevu sa oslavuje od roku 1999. Iniciátorom bol Harvey Richard Ball, ktorý v roku 1963 vytvoril „smajlíka“, symbol šťastia a dobrej vôle. Tento deň je určený na dobré skutky, dobrú náladu a na pochopenie sily úsmevu, ktorý robí naše dni krajšími.

doplňte alebo opravte informácie

Milan Paštéka ( 67 r.)

maliar

Kategória: výtvarné umenie

* 20.05.1931 Slovensko, Trenčín

† 23.09.1998 Voznica

Slovensko

0

domovský štát Slovensko

pohlavie muž

znamenie býk

čínske znamenie koza

jubileum od úmrtia 24 r.

jubileum od narodenia 91 r.

Vzdelanie

1950 – 1955 Vysoká škola výtvarných umení, Bratislava

Životopis

Milan Paštéka pochádzal z učiteľskej rodiny. Detstvo prežil v Rajci, uprostred nádhernej prírody, ktorá ho očarila a výrazne ovplyvnila jeho tvorbu. Aj keď si rodičia priali, aby išiel študovať na Vysokú školu technickú, keďže otec patril k zakladajúcej generácii slovenských matematikov, rozhodol sa pre štúdium na Vysokej škole výtvarných umení. Po vynútenom odchode z ateliéru Ľudovíta Fullu v roku 1952 pokračoval v štúdiu v ateliéri Jána Želibského. Stal sa spoluzakladateľom skupiny Mikuláša Galandu. Po ukončení štúdia sa vrátil na Kysuce, kde pôsobili jeho rodičia. Čoskoro však zistil, že mu chýba mesto, spolužiaci a galérie s výstavami, a tak po dvoch rokoch sa natrvalo vrátil do Bratislavy. Tragicky zomrel pri automobilovej nehode na strednom Slovensku.

Po zákaze debutantskej výstavy v Galérii Cypriána Majerníka roku 1958 mal Milan Paštéka prvú samostatnú výstavu v bratislavskej Mestskej galérii na jeseň roku 1965. Neskôr sa zúčastnil na výstavách československého a slovenského výtvarného umenia v Paríži, Düsseldorfe, Sao Paule, Benátkach, Mníchove, Berlíne, Kolíne nad Rýnom, Essene, Ósake, Moskve, Novare, Seville, Budapešti, Esslingene a v New Yorku. Doma aj v zahraničí mal viac ako 30 samostatných výstav.

Patrí k citlivým kresliarom a je jedným z najvýraznejších a najkultivovanejších slovenských koloristov. Vzácny zmysel pre hodnotu tónu a odtieňa sa prejavuje aj v jeho čierno-bielych kresbách, leptoch a litografiách Príznačnými črtami jeho tvorby sú humor a irónia. Celý svoj tvorivý život hľadal svoju odpoveď na otázku: Čo je to maliarstvo? Jeho odpoveďou bolo hľadanie takého výrazu zmyslu výtvarného posolstva, ktorý by dokázal vyvolať komunikáciu medzi maliarom a jeho divákom, kde sa vždy mení kód a divák je ochotný túto zmenu akceptovať a vstúpiť do dialógu, kde sa mení nielen zmysel posolstva, ale aj divák sám. Kurátor takmer všetkých jeho výstav Peter Michalovič konštatuje, že Paštéka nikomu nič nevnucoval a prázdnymi frázami nič nepropagoval, len bez slov ponúkal divákovi svoj pohľad, teda svoju interpretáciu sveta. Ponúkal malé príbehy, ponúkal svoje svedectvo o stave vecí, ponúkal obrazy afektov. Veľká časť jeho kresieb zostáva skrytá v archíve, a iba pomaly sa dostáva na svetlo, aby umožnila začať dialóg medzi Milanom Paštékom a jeho divákmi. V ostatných rokoch sa venoval aj práci v oblasti keramiky.
Hlavnou témou jeho tvorby v maľbe, kresbe aj grafike je človek a jeho vzťah k priestoru. V 60. rokoch smeroval k expresívnej deformácii obrazu ľudskej bytosti ako súhrnu psychofyzických energií, v 70. rokoch prevažoval sklon k lyrickej meditatívnosti.

Ocenenia:

1966 Cena Cypriána Majerníka
1999 Cena Martina Benku
1999 Výročná cena Združenia A-R Christmas

Tvorba

Maľby:

1962 Dedina
1964 Starý motív
1965 Figuratívny motív
1965 Hlava
1965 Muž na hore
1971 Pastierska pohádka
1973 Hosť
1974 Vtáčia hora
1977 Večerní hostia

Lepty a litografie:

1957 Starý motív
1967 Čas radosti
1967 Žena
1968 Muž s koňom
zdroj: Katalóg k výstave Kresby z archívu, Bratislava 2005; Kolektív autorov: Milan Paštéka, súborná monografia, L.C.A., 2001; spracovala Viola Tóthová

  Mapa

kontaktujte nás

tip na osobnost